Når man kommer ud for en trafikulykke, er der objektivt ansvar for de involverede motorkøretøjer. Det er dog stadig den skadelidte, der skal bevise, at der faktisk er sket en trafikulykke og at et bestemt motorkøretøj har været involveret i dette. Omfanget af det beviskrav har for nylig været prøvet af Retten i Aarhus i en konkret sag.
Sagens baggrund:
Sagen omhandlede en ulykke den 6. september 2022, hvor en cyklist (skadelidte) passerede en ulovligt parkeret bil samtidig med, at føreren åbnede bildøren. Cyklisten påkørte bildøren og røg henover denne og ned på asfalten. Et vidne havde skrevet registreringsnummeret på bilen ned for skadelidte, hvorefter bilen forlod ulykkesstedet uden, at skadelidte fik yderligere kontaktoplysninger.
Skadelidte kontaktede i første omgang sin egen ulykkesforsikring, og blev sidenhen henvist til motoransvarsforsikringsselskabet, hvor politiet også blev involveret. Ansvaret blev dog afvist, idet føreren af bilen benægtede at have været involveret i trafikulykken.
Det konkrete sagsforløb gav anledning til 2 problemstillinger: 1) om skadelidte havde bevist, at der var sket en trafikulykke som den pågældende bil var involveret i, og 2) om bilen havde været i brug som trafikmiddel på skadestidspunktet.
Beviskravet ved en trafikulykke:
Det fremgår klart af færdselslovens § 101, at ejeren af en bil er objektivt ansvarlig for personskade forvoldt ved trafikulykker o.l., og der fremgår ligeledes af færdselslovens § 108, at motoransvarsforsikringen skal dække personskader direkte overfor skadelidte.
Disse bestemmelser hviler dog på den forudsætning, at det er bevist, at bilen var involveret i en trafikulykke.
I forhold til dette spørgsmål lagde Retten i Aarhus ved dom af 24. november 2025 vægt på følgende beviser:
·Oplysninger om bilens registreringsnummer,
·Oplysninger om bilens førers udseende og sprog (engelsk),
·Oplysninger fra motoransvarsforsikringens interne log, som bl.a. viste, at føreren havde været involveret i andre trafikulykker inden for en kort periode, herunder påkørt en anden cyklist,
·Oplysninger fra politirapport (navn mv. på føreren).
Ovenstående beviser førte til, at Retten i Aarhus fandt, at skadelidte have løftet bevisbyrden og dermed sandsynliggjort, at den pågældende bil (og fører) var involveret i trafikulykken den 6. november 2022.
Det bemærkes i forhold til beviserne, at det ikke ændrede resultatet, at politiet, som først var kommet ind i sagen længe efter selve ulykken, havde valgt at standse efterforskningen.