-->

Genudlejningspligt ved fraflytning af lejemål – hvad indebærer forpligtelsen?

For langt størstedelen af lejemål er lejerens opsigelsesperiode fastsat til at være løbende måned plus tre måneder. Opsiger lejeren sit lejemål d. 15. januar, vil lejeren dermed først være frigjort fra sine betalingsforpligtelser fra maj måned.

Den lejer, der tidligt fraflytter et lejemål, kunne således risikere eventuelt at skulle betale husleje og forbrugsomkostninger for flere måneder, hvor lejemålet ikke nødvendigvis benyttes. Omkostningerne hertil kan hurtigt blive betydelige for lejeren, særligt hvis lejeren i øvrigt betaler leje for et nyt lejemål.

Lejelovgivningen har taget højde for denne situation. Retsstillingen er således, at udlejer i ovenstående tilfælde skal bestræbe sig på at genudleje det lejede, selvom den fraflyttende lejer – efter lejekontrakten – fortsat skal betale leje i perioden.

Hvis det lykkedes at genudleje lejemålet, skal den fraflyttede lejer ikke betale for den periode, hvor de nye lejere bebor lejemålet. Med andre ord har udlejer ikke krav på dobbelthusleje i perioden.

Hvis lejer opsiger og flytter d. 15. januar, og der sker genudlejning til nye lejere fra d. 1. marts, skal den fraflyttende lejer alene betale for perioden 15. januar – 29. februar. Det gælder, selvom lejeren efter lejekontrakt skulle hæfte frem til maj måned.

Spørgsmålet er da som følger – hvad skal der til for at opfylde en genudlejningsforpligtelse?

Bestræbelse på – ikke succes med - at genudleje det lejede

Udlejers genudlejningsforpligtelse fremgår af lejelovens § 175, stk. 3.

Ifølge bestemmelsen er udlejeren forpligtet til at ”bestræbe sig på at genudleje det lejede”.

Udlejer har således opfyldt genudlejningspligten, selvom denne ikke finder en ny lejer. Det afgørende er, at der er gjort et reelt forsøg på at finde en ny lejer til lejemålet.

Lejelovens bestemmelse om genudlejning er i realiteten et krav til udlejer om, at denne skal søge at mindske lejerens økonomisk tab ved fraflytningen før tid. Det er altså forsøget herpå – ikke selve opnåelsen af at finde nye lejere – som udlejer er forpligtet til. Såfremt udlejer har foretaget reelle bestræbelser til at genudleje, men det er ikke lykkedes, må den fraflyttende lejer fortsat betale leje og omkostninger for hele opsigelsesperioden.

Det leder naturligvis til et nyt spørgsmål – hvad må der da forstås ved at ”bestræbe sig på at genudleje det lejede”?

Kravene til bestræbelserne

Lovens ordlyd siger ikke nærmere om hvilke bestræbelser som udlejer reelt skal foretage sig. Lovgiver har dog præciseret nærmere om hvad forpligtelsen indebærer, da der i lovens forarbejder fremgår følgende:

”Hvis udlejeren på sædvanlig vis forsøger at få en ny lejer, fx gennem annoncering eller venteliste, så er dette som udgangspunkt tilstrækkeligt.

Udlejeren skal således udfolde sædvanlige bestræbelser for at opnå genudlejning…”

Hvis udlejer således annoncerer lejemålet på fx Boligportalen eller andre lignende hjemmesider, vil udlejer typisk have opfyldt kravene. Dette må naturligvis betinges af, at lejemålet tilbydes til overtagelse på et tidligere tidspunkt, end det tidspunkt som den fraflyttende lejer hæfter frem til.

Forpligtelsen kan også opfyldes ved at tilbyde lejemålet til potentielle lejere på ventelister. Det forudsætter ligeledes, at overtagelsestidspunkt er tidligere end udløbet af den fraflyttende lejers opsigelsesperiode.

Det er ikke et krav, at der annonceres eller benyttes ventelister. Hvis udlejer eksempelvis har forhandlet med potentielle lejere i opsigelsesperioden, vil dette også kunne opfylde forpligtelsen.

Med andre ord må det anføres, at hvis udlejer reelt har forsøgt at genudleje gennem midler, der egnet til at fremkalde nye lejere, så må genudlejningspligten være opfyldt. Afgørende er, om udlejer loyalt har søgt at begrænse lejerens tab.

Omvendt betyder det ligeledes, at forsøg gennem uegnede midler er utilstrækkelige – eksempelvis annoncering i en ikke-offentlig Facebook-gruppe med et fåtal af medlemmer, eller anvendelsen af en venteliste, hvor der kendeligt er ingen potentielle lejere.

Det skal bemærkes, at udlejer ikke er pålagt at skulle handle imod sine egne interesser for at opfylde genudlejningsforpligtelsen. Et eksempel kunne være, at hvis den eneste potentielle lejer er i RKI-listen, så er udlejer ikke forpligtet til at udleje til vedkommende, men har ret til at vælge en anden lejer.

​​Lejemålet skal ikke genudlejes – hvad da?

Et særligt spørgsmål opstår i tilfælde af, at lejemålet slet ikke skal genudlejes. Dette kan være tilfældet, hvis udlejeren vil renovere lejemålet, eller hvis udlejer ønsker at sælge lejemålet.

I disse tilfælde fremgår alene følgende relevant fra lovens forarbejder:

”Udlejeren skal ikke for enhver pris søge nyt lejemål indgået. Udlejeren er berettiget til at søge lejemålet omdannet til anden lovlig anvendelse eller solgt som ejerlejlighed.”

Spørgsmålet er da, om der må antages at være en lignende tabsbegrænsningspligt, selvom der ikke skal ske genudlejning i opsigelsesperioden. Retsstillingen er uklar.

Salg

Det må antages, at en udlejer må indrømmes længere tid til at sælge et lejemål end at udleje det, idet det er mere krævende at finde en køber end en lejer. Det er dog ikke ensbetydende med, at udlejer altid har krav på lejerens betalinger for hele opsigelsesperioden.

Hvorvidt lejers tab skal begrænses må bero på samlede omstændigheder, formentligt omstændigheder såsom boligmarkedet, udsigten til hurtigt salg, eventuelle købstilbud og hensyn til at udlejer ønsker at sælge til markedspris.

Renovering

I tilfælde af, at udlejer ønsker at renovere det lejede, er retsstillingen uklar. Der har ikke været afgørelser om tilfælde, hvor der reelt er sket renovering i en opsigelsesperiode.

Det kan dog ikke konkluderes, at lejer altid må betale under hele opsigelsesperioden fordi udlejer vil renovere det lejede. Afgørende vil være selve sagens omstændigheder, herunder varigheden af renoveringsarbejderne og udsigten til at kunne genudleje inden opsigelsesperiodens udløb.

Indtil der foreligger en afgørelse herom, vil det dog ikke være muligt at vide, i hvilket omfang lejeren må forventes at betale under opsigelsesperioden.

Hvordan kan lejeren sikre, at udlejer opfylder kravet?

Det er i sidste ende udlejeren, der har ret til at bestemme hvordan genudlejningspligten skal opfyldes – det er blot et krav, at forpligtelsen opfyldes.

Lejeren kan eksempelvis ikke frigøre sig ved at anvise til en ny lejer, som kan overtage lejemålet straks – det er udlejers ret at vælge den nye lejer. Dog vil det kunne pege på manglende opfyldelse af genudlejningspligten, hvis udlejeren slet ikke opsøger den anviste nye lejer.

Den fraflyttende lejer kan dog tjekke, om udlejer anvender de samme metoder der oprindeligt blev anvendt over for lejer – fx hvis lejeren fandt lejemålet gennem boligportalen kan det undersøges, om lejemålet er annonceret på ny. Såfremt det står klart, at der ikke sker genudlejningsbestræbelser, vil lejer kunne kræve tilbagebetaling af leje i en eventuel huslejenævnssag.

Opsummerende

Lejer sikrer sig altid bedst ved at opsige lejemålet således, at der flyttes i starten af opsigelsesperiodens sidste måned. Dette er dog ofte langtfra muligt, idet det kan være risikabelt at ”satse” på at finde noget imens man er i sin opsigelsesperiode.

Det er netop også ud fra disse synspunkter, at lovgiver har pålagt udlejer en tabsbegrænsningspligt.

Hvorvidt udlejer har opfyldt sin forpligtelse må bero på, om udlejer har foretaget rimelige og loyale bestræbelser for at udleje lejemålet – uden krav om, at udlejer skal tilsidesætte sine egne interesser.​

Hvis du har nogle konkrete lejeretlige spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores lejeretlige team på cj@askt.dk, via kontaktformularen nedenfor eller pr. telefon 8613 0600.

Få svar fra en specialist 

Udfyld formularen så vender vi tilbage hurtigst muligt. ​Du kan også ringe til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.