-->

Reklamation over fejl og mangler​ i ejerlejlighed​

Spørgsmål:​

Kære Bo Bedre

​Jeg har brug for et godt råd, for der er flere fejl og mangler i min ejerlejlighed. For 2 år siden købte jeg en nybygget ejerlejlighed, der blev annonceret til salg som en topmoderne lejlighed.

Det værste problem er, at der er et forkert fald på gulvet i badeværelset, og det bevirker, at vandet fra min bruser ikke kun løber ned i afløbet i brusekabinen, men også ud på hele badeværelsesgulvet. Hvis jeg tager et langt bad, kan vandet flyde helt ud på parketgulvet i gangen og ødelægge parketgulvet, og det kan desværre ses på parketgulvet, der har mørke misfarvninger.

​Jeg har naturligvis sagt det til ejerforeningen, men de mener, at vi skal samle fejlene og manglerne for alle lejlighederne og vente med at få dem udbedret samlet i forbindelse med 5 års eftersynet. Det ønsker jeg ikke vente på, men hvad vil du rådgive mig til. 

Med venlig hilsen Benedikte.

Svar:

Kære Benedikte

​Tak for dit brev. For fuldstændighedens skyld skal jeg oplyse, at du har konstateret flere andre fejl og mangler i din ejerlejlighed, men af pladshensyn har jeg været nødsaget til udelade de andre fejl og mangler.

​Ud fra din beskrivelse af badeværelset er der bagfald såvel på gulvet i brusekabinen som på badeværelsesgulvet. Dette er ikke fagmæssig korrekt udført, og vi kan lægge til grund, at der er mangler ved dit badeværelsesgulv. Det regelsæt, der regulerer forholdet, er AB92 (en forkortelse af Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed).

​I forbindelse med at byggeriet blev færdigt for ca. 2 år siden, har der formentlig været afholdt en afleveringsforretning på overtagelsesdagen, hvor byggeriet og herunder din lejlighed og badeværelse blev besigtiget. Dengang burde manglerne ved dit badeværelsesgulv være opdaget og påtalt.

Derudover skal der sædvanligvis afholdes en 1 års gennemgang i henhold til AB92, hvor der er mulighed for at gøre opmærksom på og besigtige de mangler, der skal udbedres, og i forbindelse hermed udfærdiges en rapport, hvor fejl og mangler noteres, samt hvad der er aftalt ved besigtigelsen, hvad der skal afhjælpes og af hvem.

Entreprenøren, der har bygget lejlighederne, har såvel en pligt som en ret til at afhjælpe fejl og mangler, der påvises ved 1 års og 5 års gennemgangen.

Det betyder i praksis, at du er nødsaget til at afvente, at entreprenøren afhjælper manglerne ved badeværelsesgulvet, eller at han afviser at lave det. Hvis du bestiller en anden håndværker til at lave badeværelsesgulvet, vil du ikke kunne forlange, at entreprenøren betaler regningen. Denne vil du selv skulle betale. Hvis entreprenøren derimod afviser at afhjælpe eller ikke vil afhjælpe manglerne indenfor en rimelig frist, kan du være berettiget til at få udført arbejdet på entreprenørens regning.

Jeg anbefaler dig at reklamere skriftlig over fejlene og manglerne, da du har pligt til at reklamere inden for rimelig tid efter, at manglerne er eller burde være opdaget. Det er ikke et krav, at du reklamerer skriftligt, men det er en fordel, da du dermed sikrer dig dokumentation for, at du har reklameret i tide.

Hvis du afventer 5 års gennemgangen, vil du ikke opfylde din reklamationspligt, og du risikerer, at du fortaber retten til at få entreprenøren til at lægge et nyt badeværelsesgulv uden omkostninger for dig.

Jeg anbefaler dig således ikke at afvente 5 års eftersynet men at reklamere over fejlene og manglerne snarest muligt.

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Anders Stig Vestergaard

Ovennævnte er tidligere bragt i Bo Bedre i en forkortet udgave

Har du spørgsmål?​

Hvis du ligger inde med spørgsmål, som kræver juridisk ekspertise, er du velkommen til at kontakte advokat Anders Stig Vestergaard på e-mail: av@askt.dk via kontaktformularen til højre eller ved at ringe på direkte tlf.nr. 86 18 68 41 eller mbtlf.
23 24 30 39

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.