-->

Varemærker og forretningskendetegn

Som virksomhed eller privatperson har du mulighed for at få varemærker registreret i nationalt eller internationalt regi. Det er en fordel at få registreret sit varemærke for derved at hindre at blive udsat for konkurrerende virksomheders nærgående efterligninger.​

Hvad kan registreres?

Der er mulighed for at registrere virksomhedsnavne, varemærker, domænenavne, kampagner og sloganer mv., som varemærker, i det omfang disse har særpræg og adskillelsesevne i lovgivningens forstand.

Udover varemærkeloven giver markedsføringslovens §§ 1 og 5, stk. 2, nr. 10 også en vis beskyttelse i forhold til slaviske og forvekslelige efterligninger. 

Afhængig af de markeder, som en virksomhed ønsker at sælge sine produkter på, kan virksomheden enten vælge at registre sit varemærke som et DK-varemærke, et EU-varemærke eller et WIPO-varemærke.

Varemærkebeskyttelsen ved registrering udstrækkes naturligvis kun til de lande man har registreret sit varemærke i.

Pris for registrering:

Det koster et gebyr hos registreringsmyndigheden at få registreret sit varemærke.

For et dansk varemærke tager Patent- og Varemærkestyrelsen pt. (15.05.2016) kr. 2.350,00 for beskyttelse i 1 varemærkeklasse. Supplerende varemærkeklasser koster ekstra.

Registreringsmyndigheden i EU, der hedder OHIM, tager pt. (15.05.2016) 900 euro (ca. kr. 6.700,00) for beskyttelse i alle EU-lande for 1 varemærkeklasse. Supplerende varemærkeklasser koster ekstra.

Et verdensvaremærke (WIPO) kan efter registrering i dansk eller EU-regi herefter blive registreret i de fleste af verdens lande. Det koster et konkret gebyr for hvert enkelt land at få registreret varemærket, så prisen er afhængig af hvor mange lande man ønsker at registrere i, samt hvilke lande man ønsker at registrere i. Herudover er der ekstragebyrer for bl.a. farve i figurmærker samt antal varemærkeklasser.

Hvert 10ende år varemærket er registreret skal der herudover til registreringsmyndigheden betales løbende fornyelsesgebyr for opretholdelsen af varemærket.

Vores faste salær for varemærkeansøgninger er følgende:

  • Dansk varemærke: 3.000,00 ex moms pr. varemærke for 3 varemærkeklasser
  • EU-varemærke: 4.500,00 ex moms pr. varemærke for 3 varemærkeklasser
  • WIPO-varemærke: Konkret tilbud i forhold til antallet og konkrete lande

Såfremt der ønskes registreret flere varemærker for samme varemærkekategorier er der konkret mulighed for lavere salærpris pr. varemærke afhængig af antallet af ekstra varemærker.

Værdi for virksomheden ved registrering af sine varemærker

Virksomheden kan opnå bedst bevismæssig fordel i tilfælde af tvister med konkurrenter om retten til varemærket ved at registrere sit varemærke hos varemærkemyndigheden.

Dette er en fordel i verserende tvister samt muligheden for at undgå tvister, da virksomheder ofte søger i myndighedernes varemærkedatabaser for lignende varemærker før de lancerer deres eget varemærke. De fleste virksomheder vil oftest undgå tvister og vil således helst styre uden om de varemærker, der er registreret i databasen.

Varemærkemyndighederne har endvidere som service, når man har registreret sit varemærke, at de gør opmærksom på, at et lignende varemærke søges registreret. Herved har man muligheden for at gøre indsigelse over for det konkurrerende varemærke.


​Det er vigtigt så tidligt som muligt at gøre indsigelse over for et lignende konkurrerende varemærke, da man ellers risikerer ikke at kunne gøre indsigelse senere mod det pågældende varemærke, også selvom man har været først i tid med sit varemærke.

Virksomheden kan endvidere ved registrering styrke sit primære varemærke med yderligere alternative nærliggende ord, særligt hvis varemærket mangler ”særpræg” og ”adskillelsesevne” og således ikke ved ibrugtagning er beskyttet mod nærliggende ord inden for samme branche, men kun mod direkte efterligninger.

Hvis et varemærke mangler særpræg og adskillelsesevne, og således kun kan karakteriseres som et ”beskrivende ord”, er det ikke muligt at registrere det som et ”ordmærke”.

I det tilfælde kan varemærket kun registreres som et ”figurmærke”, hvor selve det beskrivende ord i figuren ikke har selvstændig beskyttelse. Et figurmærke kan udformes på mange måder og kan medtage det beskrivende ord. Hvis det beskrivende ord medtages, skal figurmærket i sin helhed have adskillelsesevne for at kunne registreres, således gennem en mere kunstnerisk udformning.

Indarbejdning af varemærket

Hvad enten varemærket er registreret eller taget aktivt i brug, kan indarbejdelse af varemærket, gennem eksempelvis massiv markedsføring, styrke et varemærke - også selvom varemærket ellers mangler særpræg og adskillelsesevne.

Jo mere en virksomheds varemærke er indarbejdet i befolkningens bevidsthed, kan dette således være med til at øge den lovmæssige beskyttelse af varemærket. Indarbejdelsen kan derfor medvirke til at udvide beskyttelsen fra mere eller mindre direkte efterligninger til også nærliggende ord/tegn, der er egnet til at frembringe samme association til varemærket og på den måde må anses for forvekslelig med varemærket.

Hvis et varemærke bliver massivt indarbejdet i befolkningen, kan beskyttelsen efter omstændighederne ligefrem udstrækkes til varemærker inden for andre varekategorier.

Vær løbende opmærksom på efterligninger

En virksomhed skal hele tiden være opmærksom på konkurrerende virksomheders nærgående tiltag og efterligninger. Virksomheden risikerer nemlig i modsat fald at miste kunder til forvekslelige konkurrenter.

Virksomheden har i sådanne situationer mulighed for at kræve erstatning og rimeligt vederlag for tab af kunder.

Søgesider på nettet er en oplagt mulighed for konkurrenter til at tage andre virksomheders kunder (”goodwill-snyltning”) ved brug af forvekslelige slogans, virksomhedsnavne, overskrifter på hjemmesider samt ligeledes i rubrikkerne på betalingsdelen hos Google, nemlig Google AdWords.

Hvad kan vi tilbyde?

Advokaterne Sankt Knuds Torv tilbyder registrering af DK-, EU- og WIPO-varemærker.

Vi kan derudover tilbyde påtale af ophavsrets-, varemærke- og andre kendetegnskrænkelser. Vi kan i den forbindelse være behjælpelig i forbindelse med indgivelse af klage til nævn, bl.a. domæneklagenævnet, samt førelse af forbuds- og retssager.

Kontakt advokat Claus Emil Engel Johansen for en uforpligtende samtale om jeres behov for assistance. Benyt kontaktformularen til højre - eller ring til os på telefon 86 13 06 00.

dsc03206_easy-resize.com

Få svar fra en specialist 

Udfyld formularen så vender vi tilbage hurtigst muligt. ​Du kan også ringe til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​​Ring og forklar os om din situation

Så kan vi fortælle, hvad vi som advokater kan gøre for at hjælpe dig - og hvad det koster. Ring til os på telefon: 86 13 06 00 eller skriv på e-mail: info@askt.dk​.​

fbyoutube

​Kontakt

Hovednummer: 86 13 06 00

​E-mail: info@askt.dk

CVR: 32283012

​Aarhuskontoret

​Sankt Knuds Torv

Ryesgade 31, 1., 8000 Aarhus C​​​

Rutevejledning

​Tlf.: 86 13 06 00

E-mail: info@askt.dk

Aalborgkontoret

​Det gamle posthus

Algade 44, 1. sal, 9000 Aalborg C​

Rutevejledning

Tlf.: 86 18 68 33​

E-mail: aalborg@askt.dk​

Rykontoret

Parallelvej 9A,

8680 Ry

Rutevejledning

Tlf.: 86 89 33 88

E-mail: hfh@askt.dk

Kontorets telefoner er åbne: Mandag-torsdag 9.00-16.00 & fredag 9.00-15.00.